Szukaj na tym blogu

niedziela, 16 czerwca 2013

Wysiłek fizyczne(zły) a odpowiedz hormonalna

Kobiety(w sumie nie tylko) mają ten dla mnie nie zrozumiały tok myślenia jeżeli chodzi o trening... im więcej tym lepiej...

Gdy dobieramy styl żywienia powinniśmy robić to nie jak podpowiada biochemia a bardziej nasza biochemiczna indywidualność której na dzień dzisiejszy możemy się nauczyć jedynie poprzez zwiększanie naszego body IQ jak i poprzez metodę prób i błędów. Każdy styl żywienia wpływa na naszą odpowiedź hormonalną, tak samo jest z ćwiczeniami. Jak to jest z żywieniem opisałem w poprzednich postach.

Wysiłek fizyczny i odpowiedz hormonalna jest dość szerokim tematem. Każdy rodzaj WF cechuje się stałą adaptacją(jeżeli jest dobrze wykonany), zmianami morfologicznymi(struktura), fizjologicznymi(funkcja) i psychologicznymi(nauka np. technika lub strategia).

Krótkie sprinty powodują duży wzrost GH(hormon wzrostu) a długodytsnowe biegi powodują wzros kortyzolu, jak to się przekłada na sylwetkę?:



Ciężki trening siłowy i wzrost GH(hormon wzrostu), różne treningi siłowo-wytrzymałościowe i testosteron/kortyzol ratio, biegi długodystansowe i kortyzol itd itd...to są ogólnie omawiane odpowiedzi hormonalne a WF.

W tym poście chciałbym się skupić na wzroście insuliny i na odporności na ten hormon po wysiłku fizycznym.(3,4)

Już w starych książkach na temat nauki w sporcie(1) można przeczytać że jedni po długim treningu, typu bieg na dystans reagują tak, że produkują dużo adrenaliny a drudzy dużo insuliny. Według tych danych można komuś dobrać odpowiednią z dyscyplin w której mógłby coś osiągnąć.




Tutaj Wam pomoże wyobrażenie sobie typowej osoby typu "skinny fat", bo to właśnie Ci mają problem z insuliną po treningu, co tłumaczy duża ilość BF(body fat) i mała ilośc mięśni. Mała ilość mięśni można wytłumaczyć w ten sposób że hyperinsulimia(duża ilość insuliny) powoduje nienormalny stan glukozy w krwii, to skutkuje w zwiększenie procesu glukoneogenezy--> pozystkiwania glukozy z aminokwasów glukogennych---> te aminokwasy pochodzą z rozpadających się mięśni(2).
Duża ilość fatu jest spowodowana tym że insulina nie dość że zatrzymuje proces uwalniania KT(kwasów tłuszcz.) to jeszcze nasila jej synteze(odkładanie).



Długie ćwieczenia typu "jazda" na rowerze stacjonarnym, orbitrek, długo dystansowe(3,4) biegi i inne cardio nasilają odporność na isnulinę i nie pozwalają uzywskać zdrowo wyglądającej sylwetki z odpowiednią kompozycją ciała!(Kobiety nie bójcie się dzwigać ciężarów i nie bójcie się mięśni bo w mięśniach jest zdrowa sylwetka i jej stabilizacja!). To że traci się na wadzę po sesjach typu Zumba czy fitness....brawo! Tylko przydało by się sprawdzić czym ten spadek wagi jest spowodowany!






 Gdy chcemy zmienić naszą sylwetkę bardziej efektywnym sposobem będzie zaplanowanie sobie treningu tak by przeważały w nim krótkie i intensywne sesje( ciężary, sprinty, HIIT)...ale o tym już wkrótce
 

1) Science of sport training, Tomas Kurz
2) The Greater Contribution of Gluconeogenesis to Glucose Production in Obesity Is Related to Increased Whole-Body Protein Catabolism
3)Exercise induced hypoglycaemic hyperinsulinism
4)Cellular regulation of exercise-induced insulin resistance





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz