Szukaj na tym blogu

sobota, 15 czerwca 2013

Przemyślenia...... wstęp do periodyzacji.

Obecnie dalej edukuję się na temat periodyzacji treningowej. Z moją obecną wiedzą na temat żywienia staram się  do tej periodyzacji treningowej wpleść periodyzację żywieniową o której niestety mało można się dowiedzieć ponieważ mało kto przykłada do tego uwagę. Mało kto wie co to jest periodyzacja i np. ogólno przygotowawczy mikrocykl, wstrząsowy"shock" mikrocykl, wzmacniający mikrocykl(nazwa mylna, jest cykl gdzie objętośc jak i intensywność jest niska, jest bardziej faza stabilizacyjna po np. 2 wstrząsowych mikrocyklach) już nie wspomne o mezo i makrocyklach.

Bez obrazy dla nikogo ale nie wiem jak można układać tym bardziej oceniać(np. na forach) treningi w następujący sposób(wziąłem pierwszy lepszy temat w dziale treningów):

Trening :
-Poniedziałek : Chce robić FBW albo komplekst sztangowy i tu pytanie pierwsze co lepiej robić? Przy czym będą większe efekty palenia fatu?
-Wtorek : HIIT ( czy rano czy wieczorem?)
-Środa : FBW albo ten kompleks.
-Czwartek : HIIT
- Piątek : wolne
- Sobota: FBW albo kompleks
- Niedziela : HIIT

LUB:
 
Witam, zbliza sie koneic 3 miesiaca fbw, moj staz jest dosc duzy ale ciagle przerwy wiec licze czas od powrotu czyli 3 miesiace fbw i zastanawiam sie jaki wrzucic teraz trening.
Mysllaem nad bill stars 5x5, FBW 5x5 lub split albo przerobic fbw ale jesli przerobic to w jaki sposob?

Wolne przemyślenia w skrócie:
 Jeżeli się trenuje po to by tylko trenować(lub też powody socjalne) nie można w takim przypadku nikogo ani niczego oceniać ale jeżeli ktoś traktuje daną dyscyplinę poważnie wtedy przydało by się robić to tak jak należy.
Plan treningowy powinno się układać na minimum 6 miesięczny(chyba że już ktoś posiada taką wiedze na ten temat gdzie może pozwolić sobie na freestyle i w biegu odpowiednio dobierać mikrocykle z odp. inetnsyw i vol.) gdzie już od początku wie się co i kiedy robi, jakie ćwiczenia, w jakim środowisku , jaka intensywność, jaka objętość, jakie przerwy  jakie tempo w danym cyklu.
Ten np. 6 miesięczny makrocykl powinien być rozbity na mniejsze: mezocykle a ten na mikrocykle. Wtedy dokładnie oceniamy czy żaden z mikrocykli nie wpłynie negatywnie na pozostałe. 
 
Mam wiele przemyśleń na temat jak dziś ludzie trenują, jak są manipulowani przez wyrobione przez dane środowisko normy społeczne( w kontekście trenowania danych dyscyplin jak i samego wyglądu- jeżeli chodzi o wygląd to jest bardziej supernormal stimuli) jak są niezdecydowani,(spytaj sam siebie szczerze, czego chcesz i czy rzeczywiście to robisz?) ale te tematy pozostawię na bardziej dla mnie sprzyjający czas by w pełni je opisać i przekazać.
 
Wracając do periodyzacji,  profesjonalny sportowiec zawsze używa cyklicznego treningu. Każda dyscyplina ma swoją specyfikę w układaniu planu treningowego(przygotowawczego). To że nie jesteś PRO nie znaczy że nie możesz stawiać sobie targetów i je realizować jak pro.    

Póki co tyle na ten temat, był to luźny post by odświeżyć umysł przed jutzrejszym postem!

Pozdrawiam





2 komentarze:

  1. No dobra, powiedzmy że jako tako zrozumiałem Twoje przesłanie.

    Jednak nadal nie wrzuciłeś żadnych linków bądź opisów jak układać takie 6 miesięczne makrocykle. Z siłownią jestem już 3 lata i przydałaby mi się taka wiedza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj
      Najpierw musisz wyznaczyć sobie konkretnie cel, najlepiej jakby to nie był jeden cel.(jeżeli trenujesz tylko pod siebie) np; polepszenie sylwetki(ogólnie) + poprawa czasu na 100m + szpagat.
      W sporcie i w róznych dyscyplinach cel raczej jest "wąski" i wszystko jest robione pod niego. Określ się dokładnie wtedy można dawać przykłady bo ja mogą rzucić paręnaście przykładów ale on Tobie mogą się nie przydać.
      Pozdr!

      Usuń