Moje zdjęcie
edoergosumblog.blogspot.com

Przemyślenia...... wstęp do periodyzacji.

Obecnie dalej edukuję się na temat periodyzacji treningowej. Z moją obecną wiedzą na temat żywienia staram się  do tej periodyzacji treningowej wpleść periodyzację żywieniową o której niestety mało można się dowiedzieć ponieważ mało kto przykłada do tego uwagę. Mało kto wie co to jest periodyzacja i np. ogólno przygotowawczy mikrocykl, wstrząsowy"shock" mikrocykl, wzmacniający mikrocykl(nazwa mylna, jest cykl gdzie objętośc jak i intensywność jest niska, jest bardziej faza stabilizacyjna po np. 2 wstrząsowych mikrocyklach) już nie wspomne o mezo i makrocyklach.

Bez obrazy dla nikogo ale nie wiem jak można układać tym bardziej oceniać(np. na forach) treningi w następujący sposób(wziąłem pierwszy lepszy temat w dziale treningów):

Trening :
-Poniedziałek : Chce robić FBW albo komplekst sztangowy i tu pytanie pierwsze co lepiej robić? Przy czym będą większe efekty palenia fatu?
-Wtorek : HIIT ( czy rano czy wieczorem?)
-Środa : FBW albo ten kompleks.
-Czwartek : HIIT
- Piątek : wolne
- Sobota: FBW albo kompleks
- Niedziela : HIIT

LUB:
 
Witam, zbliza sie koneic 3 miesiaca fbw, moj staz jest dosc duzy ale ciagle przerwy wiec licze czas od powrotu czyli 3 miesiace fbw i zastanawiam sie jaki wrzucic teraz trening.
Mysllaem nad bill stars 5x5, FBW 5x5 lub split albo przerobic fbw ale jesli przerobic to w jaki sposob?

Wolne przemyślenia w skrócie:
 Jeżeli się trenuje po to by tylko trenować(lub też powody socjalne) nie można w takim przypadku nikogo ani niczego oceniać ale jeżeli ktoś traktuje daną dyscyplinę poważnie wtedy przydało by się robić to tak jak należy.
Plan treningowy powinno się układać na minimum 6 miesięczny(chyba że już ktoś posiada taką wiedze na ten temat gdzie może pozwolić sobie na freestyle i w biegu odpowiednio dobierać mikrocykle z odp. inetnsyw i vol.) gdzie już od początku wie się co i kiedy robi, jakie ćwiczenia, w jakim środowisku , jaka intensywność, jaka objętość, jakie przerwy  jakie tempo w danym cyklu.
Ten np. 6 miesięczny makrocykl powinien być rozbity na mniejsze: mezocykle a ten na mikrocykle. Wtedy dokładnie oceniamy czy żaden z mikrocykli nie wpłynie negatywnie na pozostałe. 
 
Mam wiele przemyśleń na temat jak dziś ludzie trenują, jak są manipulowani przez wyrobione przez dane środowisko normy społeczne( w kontekście trenowania danych dyscyplin jak i samego wyglądu- jeżeli chodzi o wygląd to jest bardziej supernormal stimuli) jak są niezdecydowani,(spytaj sam siebie szczerze, czego chcesz i czy rzeczywiście to robisz?) ale te tematy pozostawię na bardziej dla mnie sprzyjający czas by w pełni je opisać i przekazać.
 
Wracając do periodyzacji,  profesjonalny sportowiec zawsze używa cyklicznego treningu. Każda dyscyplina ma swoją specyfikę w układaniu planu treningowego(przygotowawczego). To że nie jesteś PRO nie znaczy że nie możesz stawiać sobie targetów i je realizować jak pro.    

Póki co tyle na ten temat, był to luźny post by odświeżyć umysł przed jutzrejszym postem!

Pozdrawiam





Komentarze

  1. No dobra, powiedzmy że jako tako zrozumiałem Twoje przesłanie.

    Jednak nadal nie wrzuciłeś żadnych linków bądź opisów jak układać takie 6 miesięczne makrocykle. Z siłownią jestem już 3 lata i przydałaby mi się taka wiedza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj
      Najpierw musisz wyznaczyć sobie konkretnie cel, najlepiej jakby to nie był jeden cel.(jeżeli trenujesz tylko pod siebie) np; polepszenie sylwetki(ogólnie) + poprawa czasu na 100m + szpagat.
      W sporcie i w róznych dyscyplinach cel raczej jest "wąski" i wszystko jest robione pod niego. Określ się dokładnie wtedy można dawać przykłady bo ja mogą rzucić paręnaście przykładów ale on Tobie mogą się nie przydać.
      Pozdr!

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty

Mój Instagram