Udostępnij

Test sensu życia (PIL)

Obecnie przechodzę przez logoterapię. Logoterapia jest tzw. trzecią szkołą wiedeńskiej psychologii. Terapia ta, ma na celu znalezienie sensu życia. Taki sens, będzie działać niczym drogowskaz, który pomoże nam wyjść z depresji czy stanów lękowych. Z takim też zamiarem, i ja podjąłem się tej terapii.
Odnalazłem tę teparie całkiem przypadkiem. Zamawiając książki nt. samorozwoju, w proponowanych pozycjach pojawiła mi się książka Viktora Frankla pt. "Człowiek w poszukiwaniu sensu". Wydała mi się dość ciekawa z opisu, ponieważ autor dzieli się swoimi przeżyciami i przemyśleniami jako psychiatra, który przetrwał obóz koncentracyjny. Już jakiś czas budowała się we mnie chęć przeczytania czegoś innego niż typowe książki o samorozwoju czy inne, np. popularnonaukowe. Nie zawiodłem się. Ta książka to prawdziwy przełom w moim życiu. W leczeniu depresji podejmowałem się wielu terapii i różnych sposobów jednak to wszystko okazało się bezskutecznie. Już czytając samą definicję i historię Frankla, miałem uczucie, że w końcu wszystko się układa w całość, i że nie muszę grzebać aż tak w przeszłości czy behawioralizmie by stanąć na nogi. Wystarczy mieć cel, sens życia i jasno określone wartości a to, będzie niczym magnez ciągnąć nas do przodu zrywając błędne koła. 
Poniżej zostawiam tekst i badanie nt. sensu życia według V. Frankla i test sensu życia, który według mnie jest dość przydatny.



"Według Frankla poczucie sensu życia jest stanem podmiotowej satysfakcji ukierunkowanym na wartości i związanym z działaniem celowym. Ta metapotrzeba determinuje zdrowie psychiczne i rozwój osobowości. Sens życia według Frankla może być realizowany poprzez wartości twórcze, wartości przeżyciowe i wartości postawy, związane przede wszystkim z postawą wobec cierpienia i podejmowaniem wyzwań losu. Sens życia można zdefiniować w kategoriach intelektualnych i przeżyć emocjonalnych. Według niektórych badaczy odczuwanie braku sensu życia może być naj‑ większym problemem psychologicznym współczesnych czasów, prowadzącym między innymi do sięgania po sub‑ stancje psychoaktywne i do prób samobójczych. Celem podjętych badań było określenie, w jaki sposób zaburzenia nerwicowe związane są z poczuciem sensu życia. Badanie dotyczyło 20 osób z zaburzeniami nerwicowymi (grupa eksperymentalna) i 20 osób bez zaburzeń nerwicowych, które tworzyły grupę kontrolną. W celu określenia poczucia sensu życia zastosowano kwestionariusz PIL autorstwa Crumbaugha i Maholicka. Analiza podobieństwa profilowe‑ go Spearmana wykazała, że profile wymiarów poczucia sensu życia są różne w porównywanych grupach. Wykazano, że w ogólnym poziomie poczucia sensu życia (t=5,447; p=0,001) i jego poszczególnych wymiarach grupa ekspery‑ mentalna uzyskuje istotnie niższe wyniki. Analiza jakościowa pokazała, że 75% osób z zaburzeniami nerwicowymi ocenia swoje życie w kategoriach negatywnych oraz 85% ma świadomość, że w dążeniu do celu są powstrzymywani przez czynniki tkwiące w nich samych."


Link i tekst:



Test PIL część 1

  1. Zwykle czuję się: od 1 (całkowicie znudzona) do 7 (pobudzona, podekscytowana)
  2. Życie wydaje mi się: od 1 (całkowicie rutynowe) do 7 (zawsze ekscytujące)
  3. Cele, jakie mam w życiu mam: od 1 (bez celu) do 7 (zdefiniowano wiele celów i marzeń)
  4. Jeśli chodzi o moją egzystencję to jest ona: od 1 (bez sensu i celu) do 7 (pełna zamiarów i celów)
  5. Każdy dzień jest: 1 (dokładnie taki sam) do 7 (zawsze nowy i inny)
  6. Jeśli mógłbym wybrać to: 1 (nigdy bym się nie urodził) do 7 (miałbym dziewięć innych żyć równych temu)
  7. Po przejściu na emeryturę: 1 (będę odpoczywać przez resztę życia) do 7 (zrobię ekscytujące rzeczy, które zawsze chciałem zrobić)
  8. W osiąganiu celów życiowych: 1 (nie poczyniłem żadnych postępów) do 7 (osiągnąłem wszystkie z nich)
  9. Jeśli chodzi o moje życie to uważam je za: 1 (puste i pełne rozpaczy) do 7 (zbiorem dobrych i ekscytujących rzeczy)
  10. Gdybym umarł dziś, wydawałoby mi się, że moje życie było: 1 (nic nie warte) do 7 (bardzo cenne)

Test PIL część 2

  1. Myśląc o własnym życiu: od 1 (często zastanawiam się, dlaczego istnieję) do 7 (zawsze znajduję powody do życia)
  2. Świat, w moim odczuciu: 1 (całkowicie mnie myli) do 7 (znacznie dostosowuje się do mojego życia)
  3. Uważam się za: od 1 (osobę nieodpowiedzialną) do 7 (osoba bardzo odpowiedzialną)
  4. Jeśli chodzi o swobodę dokonywania własnych wyborów wierzę, że człowiek jest: 1 (całkowicie zniewolony przez ograniczenia środowiska i dziedzictwa) do 7 (absolutnie wolny, aby dokonywać wszystkich możliwych wyborów)
  5. Jeśli chodzi o śmierć, jestem: 1 (nieprzygotowany i przerażony) do 7 (przygotowany i nie czuję strachu)
  6. Gdy mowa o samobójstwie: 1 (poważnie uważałem to za wyjście z mojej sytuacji) do 7 (nigdy nie uważałem tego za wyjście)
  7. Jeśli chodzi o moją umiejętność znajdowania sensu, celu w życiu to jest ona: 1 (praktycznie zerowa) do 7 (bardzo duża)
  8. Moje życie jest: 1 (poza moim zasięgiem i kontrolowane przez czynniki zewnętrzne) do 7 (w moich rękach i pod moją kontrolą)
  9. Jeśli chodzi o zmierzenie się z moimi codziennymi zadaniami to jest ono: 1 (bolesne i nudne doświadczenie) do 7 (źródło przyjemności i satysfakcji)
  10. Odkryłem: od 1 (brak misji lub celu w moim życiu) do 7 (jasne cele i satysfakcjonujący cel w moim życiu)


Link do testu w języku angielskim gotowy do wydruku:

https://faculty.fortlewis.edu/burke_b/Personality/PIL.pdf


Komentarze

Popularne posty